Julkalender 2018, lucka 10: Glashjärta
På de stora förlagen är det marknadsföringsavdelningen som har sista ordet när det gäller titlar och omslag. Det är deras uppgift att ha koll på vad som är gångbart eller inte på marknaden. På små förlag finns ingen marknadsavdelning. Men koll på vad som är gångbart eller inte på marknaden behöver man ha ändå.
För mig som förläggare är det skönt att samarbeta med personer som man kan lita på. Jag uppskattar de tillfällen då jag har kunnat överlämna ansvaret helt och hållet på formgivaren att ta fram ett snyggt omslag. Det kunde jag göra med boken Glashjärta av Anneli Stålberg.
Jag överlämnade till formgivaren Josephine Öhrlund att skapa ett vackert omslag utifrån författarens önskemål. Fotot är Annelis eget på hennes dotter. Med detta foto som utgångspunkt tog Josephine fram olika förslag på färg och typsnitt. När både formgivare och författare var nöjda fick jag ett tryckfärdigt omslag att lämna till tryckeriet.
Jag har fått höra om och om igen av andra förläggare och branschmänniskor att jag borde strypa författarnas möjligheter att påverka för att det tar en massa extra tid ifrån produktionsledet, men det struntar vi i. På Ariton Förlag ger vi ut böcker tillsammans med författarna, för att vi gillar det. Och som maken brukar säga: ”Som författare skulle i alla fall jag känna mycket starkare för min bok om jag fick vara mer delaktig i flera delar av processen än vad som är normen.”
Dela gärna i sociala medier