Julkalender 2018, lucka 12: Boosta din Business
Boken Boosta din Business var ett samarbete med affärsnätverket Qoola Qvinnor. Titeln var nätverkets grundare Siv Thuresdotters förslag. Jag la till undertiteln 30 Qoola Qvinnor delar sina bästa marknadsföringstips för att det skulle bli tydligt att boken handlade om just marknadsföring och Qoola Qvinnor.
Att få fram det perfekta fotografiet till omslaget visade sig vara en svår nöt att knäcka. Det jag, Siv och formgivaren Josephine Öhrlund var överens om var att det skulle vara en bild på en eller flera ”affärskvinnor”. Vid sökning bland alla fotografier som tagits på event med Qoola Qvinnor var det ingen bild som riktigt fungerade för omslag. Formgivaren föreslog en bild på en bekant med kavaj, slips och mörkt läppstift. Jo, det var en läcker bild på en stark kvinna. Men eftersom kvinnan också hade en cigarr i sin hand kände jag att det gav fel budskap. Istället letade jag i bildbanker efter något som var ungefär i samma stil som den rökande kvinnan. Vilket sedan blev bilden som fick pryda omslaget. Fotografiet i sig blev bra, det tyckte både jag och Siv. Men i ärlighetens namn borde titel ha satts annorlunda. Det blå tomrummet är inte bra. Idag hade jag inte godkänt ett sådant omslag.
Även om jag inte är 100%-igt nöjd med omslag är bokens innehåll toppklass. Eller som BTJ skrev i sin recension: ”Genom att läsa hur andra kvinnor har lyckats, se vad de har gjort, hur de har överkommit hinder m.m. blir man som läsare mycket inspirerad. Detta är inte en regelrätt handbok men kan mycket väl fungera som en sådan. Alla kapitel är lättlästa och inspirerande och bildar tillsammans en gedigen helhet som mycket väl beskriver hur man kan göra för att öka företagets lönsamhet och framgång med rätt marknadsföringsmetoder.”
Louise Sverud (BTJ-häftet nr 23, 2015)
Dela gärna i sociala medier